torsdag den 7. marts 2013

A dream comes true !!

3 weeks ago something amazing happened, i was offered to come an volunteer at a brand new park in South africa in the Limpopo province. A province i visited last summer, and as always i fell in love with the african World. Now 3 weeks after there is only 2 days to my plane takes off and i am starting an almost 6 month long journey. I am going to Work with the african wildlife, especially lions - i can't wait. Today the last goodbyes have been said (always a bit sad) and the visa arrived so everything is packed and ready. I will try during my stay to post some updates - i'm not a very good blogger, but i hope i can keep all you Guys back home updated on my african experience. The place i am volunteering at is called Inkwe wildlife center and soon we will have a web side up and running!

Let the journey begin !

søndag den 3. april 2011

Det bliver bedre og bedre..

Siden sidst er der sket saa meget, at man tror det er logn, jeg skal nok prove at gore det kort: Siden sidst har vi bl.a. vaeret ude i verdens 2. storste botaniske have hvor vi saa et vaeld af spaendende traer og planter giftige, smukke og nogle der duftede vidunderligt. Samme sted blev vi fort ud til en lille flod hvor vi alle tog en djlig kolig dukkert og sprang fra en klippekant ned i floden. Der var saa idyllisk vandet rislede forbi os og smaa fisk omringede os. Det kan bedst beskrives som en fra gruppen sagde det " jeg foler mig lige som mowgli" og det var hvordan vi alle havde det. Dagen efter rejste vi fra storbyen tela til den hyggeligste by copan hvor vi bliver indlogeret paa en dejligt hostel hvor vi igen er de eneste og har stedet for os selv skont. Om eftermiddagen skal vi saa ud paa canopying. Det gaar ud paa at man har lavet lange svaevebander fra traetop til traetop flere hundrede meter over jorden oppe i bjergene. Disse svaevebaner bliver man saa haegtet paa og saa er det ellers bare derud af. Det var en vild oplevelse men ikke det adrenalinsus jeg havde higet saadan efter men det var en god ryste sammen oplevelse for os alle og jo mere vi er sammen jo dejligere bliver de mennesker jeg rejser med. Om aftenen tager vi ud i byen og faar noget laekkert mad og en enkelt drink. Dagen efter er vi ude og se de fantastiske maya ruiner i copan kaempemaessige bygningsvaeker som for mange mange aar siden har sydet af liv. Vi saa hvor de boede hvor kongerne opotraadte under deres ceremonier og de sten hvor folk der skulle ofres fik kappet deres hoved af! Ellers var vi ude i nogle varme kilder oppe i bjergene. Ej det var paradis, at sidde i et naturligt mudderbad og skrubbe sig til babyhud hvor man bagefter kunne saette sig over i den dejligeste varme pool eller stille sig en under et lille vandfald som en naturlig bruser. Denne oplevelse gjorde alle i bedre humor efter vi have vaeret lidt negative eftersom vejret ikke rigtig havde vaeret med os indtil videre. Vi fortsatte saa fra copan til en by der hedder santa rosa hvor vi var inde og se en cigarfabrik. En meget spaendende oplevelse paa trods af der lugtede af elefant stald derinde. Vi saa hvordan tobaksblade bliver til en faerdigpakket cigar, og fik af vide hvordan de bedste bliver sendt til kina, europa og USA. Efter besoget i cigarfabrikken tager vi laengere op i bjergene hvor vi besoger den sidste "originale" indianerkvinde fra stamnmen lempira, som driver et keramikvaeksted der er landsberomt fordi hun bruger deres stammes teknikker. Vi fik en lille fremvisning og jeg meldte mig saa til at gore kunsten efter, og det er altsaa en del svaere en man lige gaar og tror. Hun var ellers en dejlig dame, gik mig ca til midt paa brystet og havde ikke saa mange taender men der var helt sikkert intet ondt skabt i denne lille dame og derfor endte det ogsaa med at vi naesten tomte hendes lille butik. Dagen derpaa stod saa paa en kaempe udfordring bestigniong af et bjerg paa 2400 meter og der er altsaa meget naar det gaar opad ! puhh hvor var det haardt, ikke nok med at det var en lang vandring saa havde vaeret ogsaa skiftet til hoj solskin. En haard udfordring med vi klarede det, naesten, alle sammen. Det var en lidt blandet folelse da man endelig var kommet op paa toppen. Det var super fedt at have gjort det, men derefter var der den lange vej ned igen.. Vi gik saadan og koncentrerede os om ikke at snuble at vi nok ikke rigtig fik set de flotte blomster og traer som var meningen men det er altsaa ogsaa svaert med en puls paa 200. Resten af denne dag gik med ren afslapning. Dagen efter skulle vi ud til et vandfald som man kunne gaa ind under. Naa men horer det paa den maade taenker jeg i hvert fald at man folger en lille sti ind bag ved vandfaldet men nej, man skal simpelthen gaa igennem dfen massive straale af vand der kom fra det 43 meter hoje vandfald. Det har vaeret et af de bedste adrenalinkick til dato. Den kaempe kraft vandet rammer en med. for en til at tro at man braekker ryggen men folelsen af de store krafter naar man staar inde bagved og knap nok kan se noget er ubeskrivelig overvaeldende. Super fantastisk. ikke mindst da vi fik lov til at komme ned fra en ca. 3 meter hoj klippe ned i et minivandfald. Ellers har vi vaeret ude paa bounty oerne over alle bounty oer. cayos cochinos. 13 smaa oer midt ude i det klareste vand. Klarere end en svommingpool. Smaa oer hvor der paa nogle lever strandskildpadder paa andre bor de lokale og en helt tredje har en super rig amerikaner kobt. vist nok julios englesias. Det var saa vi alle tabte naese og mund og derfra de fleste af mine billeder er fra. Ved en af disse dejlige oer hvor der var 10 palmer og ellers bare os var vi ude og dykke og saa en del flotte fisk og lilla koraller. Efter den tur ville ingen af os tilbage til tela men vi glaedede os endnu mere til at tage vores rigtige dykkercertificat. Ud over det har vi vaeret en del paa poolresortet shoppet sommerkjoler og festet lidt i tela. i forgaars camperede vi ved en flod hvor vi om natten var ude at sejle i kajak og lede efter rode ojne i natten - krokodiller. Det var en hyggelig tur men vi er alle blevet aedt op af myg og myrere og ligner en skoldkoppeepidemi og gaar alle med rode kloende maerker og krydser fingre for det snart gaar over for dte odelaegger lidt vores humor. I morgen begynder det frivillige arbejde som jeg glaeder mig utroligt meget til. Den dag vi fik en rundvisning der, kom vi ned til bornehaven hvor alle bornene kom os lobende i mode og gav os en kaempe krammer. kan slet ikke vente med at se deres dejlige brune ojne igen.
Ellers nogle smaa fakta:
- Den lokale mad hernede som vi har faet et par gange nu bestar af friturestegte bananer, en hel frisk fisk, dvs. med hoved hale det hele og bonner med ris. Fiskene smager fantastisk men vi er alle ved at vaere traette af bonner ris og bananchips. Saa en gang imellem kober vi en pizza mm..
- Vejret hernede er dejligt, naesten for dejligt vi sveder fra 7 morgen, fordi vi vaagner af den tyngende varme til 11 aften. solen er super staerk hernede saa der er rigtig mange der har vaeret solbraendte jeg er heldigvis sluppet meget heldig med et par varme skuldre og rode kinder.
naa men haaber ikke i har faaet alle informationerne galt i halsen der er bare sket saa meget de sidste 14 dage. Men fra i morgen starter som sagt det frivillige arbejde og saa bliver det nok ikke saa voldsomt.
Haaber alle har det godt i dk, jeg har det i hvert fald godt (og varmt). Opdatering kommer nok engang efter frivilligt arbejde ca. 10-14 dage. Og hvis i ikke lige har set det er der blevet lagt en smule billeder ind paa facebook.

torsdag den 17. marts 2011

Here we go again!

Saa er jeg ude i verden igen, dejligt!!
De fleste af os modtes i kastrup og de sidste 4 stodte til i honduras. Men inden vi kom saa langt var vi en aften i miama. Wow det er super smukt. Det forste man saa fra flyveren var deres skyline der laa lige ned til vandet. Lige som man forestiller sig det ud fra det man ser paa tv. Efter at have chekket ind pa vores hotel for natten gaar vi ud i miami by og ser os lidt omkring. Man kan naesten ikke komme til for store amerikanske biler og piger i hoje haele det er saa amerikansk som man kan forestille sig. vi gik lidt rundt i gaderne og var selvfolgelig nede at se miami ink, men det var lidt skuffende da der ikke var nogle af de originale paa arbejde og de havde skiftet lokaler, men been there, done that! Derefter tog vi ud og spiste paa en laekker mexicansk restaurant, vi gik rundt i smaa grupper sa vi var en 8 stykker der sammen gik ud og spiste. Efter maden gik vi lidt rundt og nod byen og alle de mange indtrykmen vi var alle meget traette saa vi tog relativt tidligt hjem for at faa noget sovn. Naeste morgen tager vi tidligt ud i lufthavnen og saetter kursen mod honduras, endnu engang er der tidsforskel sa vi er alle super traette. Men vi ankommer i honduras og bliver hentet af vores guider i lufthavnen mark og allan. De virker super flinke men vi har ikke tilbragt saa meget tid med dem endnu. Den forste dag starter med en smuk koretur fra lufthavnen til vores by tela hvor vi bliver indlogeret paa et dejligt hostel som vi har helt for os selv fordi vi er saa mange super laekkert med en terasse vi kan sidde paa om aftenen. Efter en hurtig tur paa stranden tager vi hjem og tager en introduktions/navnerunde for at laere folk lidt bedre at kende. Men vi var stadigvaek alle meget traette og gaar relativt tidligt i seng. alle friske paa nye oplevelser tager vi hul paa vores forste hele dag hvor mark og allan viser os de forskellige steder i byne vaskeri, apotek og hvad vi ellers kan faa brug for. Derefter tog vi ud til det mest luxuriose resort i tela hvor vi har kobt et entre armbaand saa vi kan benytte os af resortets faciliteter, pool, poolbar restaurant og saa er der sikkerhedsvagter overalt. Og det er dejligt at fole sig sikre. en lille gruppe af piger der blev og udforsket stranden lidt mere end resten saa 2 amerikanske piger faa stjaalet deres taske. Man skal virkelig passe paa med hvor man gaar nede ved stranden det er abenbart et farligt omraade. Men det store resort har et omraade af stranden der tilhorer dem. og der kan man ligge i fred og sikkerhed. Men efter at have set det fantastiske resort blev vi det meste af dagen derinde. I morgen skal vi kore med speedbaad ud til en ode o hvor vi skal snorkle og spise frisk fisk i strandkanten og vandre rundt i naturen og se naturen og dyrelivet. Vi kan slet ikke vente med at komme i gang med det spaendende program. Gruppen klikker rigtig godt, vi er 18 piger og 2 drenge. Alle med paa at gore turen fantastisk !!!

lørdag den 8. januar 2011

Harnas... (Noahs ark)

Efter en helt fantastisk tur fra cape town til vic falls er jeg nu ankommet til harnas.. paradis paa jord ! jeg er hver dag omringet af dyr fra morgen til aften og ikke hvilken som helst slags dyr, leoparder, geparder, bavianer, vaervet monkeys, lover, aesler you name it ! den forste uge har vaeret hektisk da vi kun har vaertet ca. 10 frivillige saa hver dag forbereder vi mad til alle dyrerne fodrer dem, rengorer deres bure og tager dem ud paa en gaatur.. JEg har varet ude at gaa med geparder og bavianer og vi har ogsaa haft nogle syge dyr som vi f.eks har skulle overvaage. En dag blev jeg sat til at kigge efter en love der ikke havde spist laenge jeg skulle sidde og se om han kom hen til det mad vi smed hen til ham, saa jeg sad under en busk midt ude i den afrikanske bush i 4 timer. Han kom desvaere ikke paa min vagt, men pigen der saa efter ham bagefter saa ham spise og det var helt fantastisk for det betod at vi ikke blev nod til at "darte" ham og sparede ham for en masse stress. Jeg overtog igaar ansvaret for de to mindste bavianer her elvis og loidi og bruger i ojeblikket en masse af min tid med at vaere sammen med dem saa de knytter sig til mig. Jeg har ogsaa vaeret ude og jage aesler som vi bruger til mad til alle rovdyrerne saa den forste uge har vaeret spaekket med en masse oplevelser, jeg kan slet ikke vente med at komme ind i de naeste 3 uger. Ville onske jeg kunne blive endnu laengere. Men maa indromme at jeg er begyndt at savne alle jer derhjemme. Vi har ikke rigtig nogle computerer her og min facebook er lukket ned, jeg laaner computerer fra andre frivillige naar jeg kan komme til det saa jeg kan tjekke min mail. Men i skal bare vide at alt er helt fantastisk hernede..

onsdag den 1. december 2010

Sidste uge paa Off Beat og ankomst til Cape Town

Sidste uge paa Off Beat var helt fantastisk, om mandagen kom Kirsty paa besog og vi havde en rigtig hyggelig aften, Tirsdag korte rick millie, en af deres venner og jeg til kruger hvor vi skulle overnatte paa en af lodgene i det nordlige af kruger. Det var 2 dage fyldt med sjov og spass rick, millie og Ann hariett er 3 helt vild sjove personligheder og vi grinte under hele turen baade tirsdag og onsdag ( hvilket jeg faktisk tro er skyld i vi ikke saa saa meget game ) men sjovt var det i hvert fald, og det var ikke fordi vi ikke saa noget, vi saa en meget sjaelden antilope art tsessebee og vi saa 2 hanlover der solede sig ca. 7 meter fra vejen ! de er virkelig fantastiske at se paa ! store magtfulde men nogle af de mest dovne dyr vi saa. Efter at have holdt en kaffepause horte vi at der var set en flok lover paa cirka 15 stk et paar kilometer fra campen, saa vi tomte hurtigt vores kaffe og var tilbage paa vejen igen, og et paar hundrede meter nede af vejen ser vi omkring ti biler der holder ind til siden. Vi kan ikke aabenlyst se noget men sporger en bil der holder ind hvor og hvad de kigger paa og han peger ud mod bushen og siger lions ! yes, vi finder alle vores kikkerter frem og ca hundrede meter inde i bushen ser vi orerne af ca 10 - 15 lover der bevaeger sig langsomt i graesset og inaeste ojeblik ser vi impalaer, zebraer og gnuer lober for deres liv og der gaar et par sekunder for vi kan se hvad der er sket pga den stovsky deres hoev har efterladt. Da skyen har lagt ser ser vi 2-3 lovinder komme tilbage til den store gruppe tomhaendet, vi tror det er fordi der var en masse unger lover i blandt der sikkert har afsloret deres possition for tidligt eller lignende men sikke et syn ! Resten af dagen onsdag er vi alle i ekstase efter vore lovemode. Torsdag gaar med at faa det sidste af min undervisning overstaaet da vi er kommet lidt bagud efter vore kruger tur og vi har bestilt tid til et besog i en reptile park fredag. Det gode ved kun at vaere en student i ojeblikket er at vi kan booke en tur til kruger eller reptile parken uden at skulle have en guide der kun kan paa et bestemt tidspunkt og rick har vaeret i reptile parken og kender folkene der saa vi behover ikke engang bestille tid men bare dukke op og de vil give os en rundvisning og slangeopvisning. Det gjorde de ogsaa og jeg fik endda lov til at fodre deres leguan, og holde en af deres baby skildpadder. Super rundvisning og masser af flotte og farlige slanger. Lordag var det saa tid til den store rugby fight England vs South Africa, der var en helt fantastisk stemning, vi sad paa en af de lokale pubs, udendors selvfolgelig lige ved siden af en dam hvor der tit render en boffel eller lign forbi og stedet var proppet til bristepunktet. Det hjalp saa ikke at der var 40 grader og at kampen var super spaendene og i sidste ende vandt sydafrika til stor aergelse for rick som blev klappet paa skuldrene af alle de andre gaester der ved han er engelsk. Vi fik en sidste drink og tog ind paa sleepers for at faa noget aftensmad hvor vi derefter tog hjem da vi baade havde en outride lordag og sondag. Ikke lige noget efter vores smag da sondag plejer at vaere vores fridag. Men vi tog begge to i godt humor, hetsene var ikke i det beste humor om lordagen og vi havde nogle sjove episoder i arenaen hvor kundernes guide faldt af et par gange, ikke noget alvorligt. Men sondag var de blide som lam, og vi saa naesten alle dyrerne paa vores ridt, hvilket gjorde det endnu bedre. Mandag var en sorgelig dag hvor jeg skulle sige farvel. til baade de dejlige heste, millie og Rick. allerede i flyet savnede jeg dem alle utroligt meget men koncentrerede mig om at et nyt eventyr snart ville begynde. Flyveturen til cape town gik smertefrit og jeg var hurtigt fremme ved mit hostel hvor jeg i ojeblikket deler vaerelse med 3 piger 2 fra holland en fra irland. Men det er godt nok noget helt andet at vaere inde i storbyen i forhold til bushen, ingen dyr, bortset fra duer, ingen natur men blot masser af mennesker biler og huse. Men jeg har aftalt med de to hollandske piger at vi skal bestige table mountain i morgen, saa det skal nok blive spaendende.

søndag den 21. november 2010

Spring og Rugby

Saa er det mandag igen, hvor tiden dog flyder.. Jeg kan huske sidst jeg sad her og skrev at der ikke var sket nogle dodsfald i denne uge men netop som vi gaar tilbage til trucken har millie haft ringet til rick og sagt at en af hangirafferne ogsaa var dod, men det vidste sig det ikke var loverne denne gang men muligvis en slange eller fordojelses problemer der tog en ende paa dens liv.. Men ellers er denne uge gaaet meget med at faa sendt baade melissa og sofie afsted, mandag floj melissa og torsdag tog sofie afsted, inden vi sendte hende afsted var vi en sidste tur ude at ride i arenaen, hvor vi for forste gang sprang, fed oplevelse.. Denne gang faldte jeg ogsaa af men klarede at lande paa benene, fremskridt. Eftersom jeg er den eneste studerende tilbage tager vi det lidt mere afslappet og undervisningen samt de forskellige opgaver tager vi lidt som det kommer ogsaa saa det passer med vejret. Vi har brugt de sidste mange dage paa at brush packe for at forhindre erosionen paa gaarden, mine fingre er blevet helt ru som en haanvaerkers af at flytte beton sten og grene. Men det hjaelper, rigtig meget. Vi har de sidste par dage faaet en del regn, det har hjulpet og graesset er begyndt at gro en masse, og det er faktisk det dagen mest gaar med, at haabe paa regn og snakke til graesset, jeg tror at jeg lige saa stille er ved at blive lige saa skor som millie og rick. I lordags var vi ude at se rugby igen, det er noget naesten alle gor hver lordag og faar en ol og noget godt mad. Paa lordag skal england spille mod syd afrika, det bliver en god aften og vi har faet en af deres veninde som er gravid til at kore os, og jeg maa sige at jeg ogsaa kom til at sidde og raabe med til sidste kamp.
Jeg har ellers ikke haft mulighed for at bruge min tlf de sidste par dage da jeg ikke har kunne oplade den, enten er det min oplader eller mobil der er gaaet i stykker, jeg prover at se om jeg kan faa den til at virke men ellers kan i kun faa fat paa mig via facebook eller mail, og jeg ved endnu ikke hvor tit vi kommer til en internet paa overland turen jeg skal paa naeste gang.
I morgen tager mille, rick og en af deres venner og jeg til kruger igen, en 2-dages tur hvor vi overnatter i parken, denne gang haaber jeg bare vi for set nogle store katte eller wild dogs..
Efter at de to andre piger er taget hjem har jeg flyttet over til ricks hytte der ligger lidt uden for campen, for naar man kan horer loverne hver nat er det dejligt ikke at vaere helt alene. Rick tager forresten ogsaa hjem til england paa mandag saa lordag er baade en rugby og farvel aften saa det skal nok blive sjovt.

mandag den 15. november 2010

Voldsomt styrt, kruger nationalpark og bavianer under sengen.. :)

Siden sidst er tiden flojet endnu hurtigere, jeg kan slet ikke fatte at jeg allerede har vaeret her i 2 uger, men 2 dejlige uger. I onsdags var jeg ude for mit forste styrt da gaardens yngste og mest fraekke hest uner en ovelse bestemte sig for at han heller ville lobe rundt og lege, og derfor endte det med at 3 gang han provede at sparke mig af lokkedes det. Det var noget af et styrt i fuld galop, - godt vi alle har valgt at bruge ridehjelme herude taenker jeg bare. Men pga styrtet har jeg siden onsdag ikke rigtig kunne ride fordi jeg slog mit haleben og laend rimelig grovt, men jeg havde heldigvis min rygstotte med og rick var saa venlig at finde noget varmecreme og is til mig, saa det gaar fint nu, kan da maerke det fra tid til anden, men vi skal ud og ride igen idag hvor jeg helt sikkert skal vare med.. I fredags tog melissa, sofie. rick og jeg til kruger national park, som er en kaempe national park paa storelse med wales. Paa denne fantastiske tur fik vi brug for al den viden vi har faaet de sidste 2 uger omkring alle dyrerne, fuglene og traerne. Jeg har faaet saa mange fakta omkring mange af dyrerne som jeg ikke vidste i forvejen, bl.a. at hyaenaer selv fanger og draeber deres eget bytte 75 % af tiden.. - who knew! men det var en fantastisk tur, vi saa masser af elefanter, giraffer, vildsvin, hyaener, kuduer, impalaer, stenbukke, et par enkelte flodheste, krokodiller, naesehorn og ikke mindst en meget speciel fugl der kun yngler hver 7. aar. Rick var helt oppe at kore over det, selv om de var vildt grimme er det da lidt sejt at have set dem. Ville onske jeg kunne laegge nogle billeder ind men har fundet ud af at jeg har glemt usb kablet til mit kamera saa det maa vente til jeg kommer hjem. Jeg skal maaske tilbage til kruger i den uge hvor jeg er alene hvor vi krydser fingre for at vi kan se nogle store katte og wild dogs.. I gaar var vi oppe i bjergene og se hvordan naturen er anderledes der og var henne ved det mindste vandfald jeg nogensinde har set, men det var hyggeligt. Derefter korte vi ud i ingenting, absolut ikke mere end ingenting hvor der aabenbart laa en helt fantastisk restaurant, og det gjorde der, vi fik noget mad der minder lidt om flaeskesteg og rodkaal hvilket fik mig til at indse hvor meget jeg kommer til at savne den danske jul, og julemad. Da vi kom hjem gik vi hurtigt i bad og laa og laeste da rick kom ind i campen helt rod i hovedet.. Da han havde staaet i sit vaerelse for at klaede om var en bavian krybet frem under hans seng og ville absolut ikke gaa nogle steder selv om rick raabte og skreg blev den siddende det var forst da han tog sin luftbosse frem at den flyttede sig. I dag flyver den engelske pige melissa videre til et andet projekt og paa torsdag tager sofie afsted, saa de sidste par dage er jeg her alene, det gor ikke noget, saa kan det vaere de kan laere mig ikke at falde af en hest til en anden gang. :)
Har pt. problemer med at oplade min mobil, saa hvis i vil i kontakt med mig er det nok lettest over facebook eller mail..

Stedet er siden sidst blevet helt gront efter nogle enkelte dage med regn og stedet har forvandlet sig fra en dod bush til en laekker gron bush.. Derfor fodre vi heller ikke dyrerne mere, hvilket er et godt tegn. Angaende maden hernede generelt er det som at spise en halv ko hver dag. Hvis man taenker paa fodevarelsesstyrrelsens anbefaling af 50 % gront 20% kod og 30% kulhydrater, eller noget i den retning, ville alle kosteksperter vende sig i graven hvis de vidste at vi hernede nok spiser 80% kod 19% kulhydrater og 1 % gront naar det kommer til aftensmaden..
Naa men vi maa ned til "lufthavnen" og sende melissa afsted..